2016-09-20

Czy w postępowaniu rozwodowym sąd orzeka o podziale majątku wspólnego stron?

podzial-majatku-a-rozwod Czy w postępowaniu rozwodowym sąd orzeka o podziale majątku wspólnego stron?

Znaczna część Klientów uważa, że w postępowaniu rozwodowym sąd zawsze orzeka podział majątku wspólnego. Czy jednak rzeczywiście tak jest?

Zgodnie z przepisem art. 58 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

„Na wniosek jednego z małżonków sąd może w wyroku orzekającym rozwód dokonać podziału majątku wspólnego, jeżeli przeprowadzenie tego podziału nie spowoduje nadmiernej zwłoki w postępowaniu”.

Co to oznacza?

Aby sąd w ogóle mógł rozważyć podział majątku wspólnego w postępowaniu rozwodowym, jeden z małżonków musi złożyć stosowny wniosek w tym zakresie. Jednak samo złożenie wniosku nie spowoduje jeszcze, że podział zostanie dokonany. Sąd jedynie może (nie ma takiego obowiązku) wydać rozstrzygnięcie w tym zakresie.

Kiedy zatem sąd orzeknie podział majątku?

Podziału majątku można dokonać tylko wtedy, gdy nie spowoduje to nadmiernej zwłoki postępowania. W praktyce najczęściej oznacza to, że sąd orzeknie podział majątku wspólnego stron jedynie wówczas, gdy pomiędzy małżonkami nie będzie sporu co do jego składu, wartości oraz sposobu podziału. Jeżeli jednak strony nie będą zgodne, pojawią się jakieś rozbieżności, to sąd w ogóle nie będzie zajmował się podziałem majątku. W każdej bowiem sytuacji, gdy podział majątku wspólnego miałby spowodować nadmierne przedłużenie postępowania, sąd pozostawi taki wniosek bez rozpoznania.

Co w sytuacji gdy „sąd rozwodowy” nie dokona podziału majątku wspólnego stron?

W sytuacji, gdy sąd orzeknie rozwód lecz nie dokona podziału majątku wspólnego stron można wystąpić – po uprawomocnieniu się wyroku rozwodowego – z odrębnym wnioskiem o podział majątku wspólnego. Właściwym rzeczowo i miejscowo będzie wówczas Sąd Rejonowy miejsca położenia majątku.

Jeżeli wpis okazał się wartościowy, zachęcamy do komentowania i dalszego udostępniania. Jeżeli macie jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z naszym adwokatem rodzinnym, który w sposób kompleksowy i profesjonalny udziela wsparcia we wszelkich sprawach rodzinnych.

Porady rozwodowe, Prawo rodzinne , , , , , ,
Komentarzy: 2
  1. Zdecydowanie ludzie mają w tutaj wole problemów, dlatego fajnie, że powstał ten wpis 🙂